menusearch
mehrjoor.ir

توليد در گرو رهايي از منابع نفرين شده نفتي

هدر سایتهدر سایت
۱۳۹۸/۱/۵ دوشنبه
(1)
(0)
توليد در گرو رهايي از منابع نفرين شده نفتي
 توليد در گرو رهايي از منابع نفرين شده نفتي

خبرگزاري آريا - براي رونق توليد و تحقق شعار سال بايد شرايط لازم در راستاي سرمايه گذاري بخش خصوصي فراهم شود.
روح‌الله مهرجو در گفت‌و‌گو با آريا با بيان اينکه نامگذاري مجدد سال توسط مقام معظم رهبري با ماهيت اقتصادي بار ديگر اهميت توليد داخل و رهايي از وابستگي به نفت را متذکر شد اظهار کرد: امروز اگر توانسته بوديم که از وابستگي به نفت رهايي يافته و با توسعه و ارتقا توليد داخل بازارهاي داخلي و خارجي را به خود متکي کنيم، تحريم‌هاي اقتصادي براي غربي‌ها به يک مستمسک فشار تبديل نمي‌شد.
وي با بيان اينکه در علم اقتصاد از منابع نفتي به عنوان منابع «نفرين شده» ياد مي‌کنند افزود: تعمق در اين عنوان به خوبي نشان مي‌دهد که نبايد اجازه دهيم اقتصاد و درآمد کشور به منابع زير زميني وابسته شود.
اين کارشناس با اشاره به اينکه سال‌هاست مقام معظم رهبري در آغاز هر سال اين مسأله مهم را متذکر مي‌شوند تصريح کرد: متأسفانه دولت‌ها و مجلس هنوز نتوانستند برنامه مدون و دقيقي براي تحقق اقتصادي مقاومتي، حمايت از کالاي ايراني و در نتيجه رونق توليد ارائه دهند.
مهرجو ادامه داد: بدون ترديد تصميم گيران و تصميم سازان در دولت و مجلس بايد برنامه‌هايي براي حمايت از بخش خصوصي تدوين کنند تا آنان بتوانند از پس رقابت به کالاهاي خارجي برآمده و در نهايت همراهي مردم را نيز به دست آورند.
وي با بيان اينکه هنوز بخش عمده‌اي از اقتصاد کشور ما دولتي است خاطرنشان کرد: تجربه به خوبي به ما نشان داده که دولت تاجر و يا صنعت‌گر خوبي نيست و بايد اين وظيفه مهم را بر اساس اصل 44 قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار کند.
اين مدرس دانشگاه گفت: اگرچه تا کنون زمان زيادي براي پايه ريزي يک اقتصاد متکي به توليد ناخالص داخلي و بدون نفت را از دست داديم با اين وجود اگر امروز اين کار را آغاز کنيم بهتر از فردا است.
مهرجو با تأکيد بر اينکه هنوز عزم جدي در دولت و مجلس براي رهايي از منابع نفتي ديده نمي‌شود اظهار کرد: تدوين قوانين لازم و هدايت منابع حاصل از فروش نفت براي ايجاد زيرساخت‌ها در کشور وترغيب براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي بايد در دستور کار مجلس قرار گيرد.
وي افزود: دولت بايد نقش خود را در حوزه اقتصادي به محدوده نظارت صرف تقليل دهد و مردم را براي مشارکت بيشتر در امور اقتصادي ترغيب نمايد.
اين کارشناس با اشاره به اينکه رونق توليد تنها با همت بخش خصوصي ممکن است تصريح کرد: بايد تلاش کرد که بخش خصوصي داخلي و خارجي را جذب کرد تا به توليد ثروت و اشتغالزايي بپردازند.
مهرجو ادامه داد: جذب سرمايه گذاري خارجي نيز يکي از عواملي است که اگر به درستي انجام شود، اعمال تحريم‌هاي اقتصادي را نيز با چالش بيشتري مواجه مي‌کند و امريکا نمي‌تواند همه کشورهاي دنيا را مجاب به پيروي از سياست‌هاي ظالمانه و غير انساني خود کند.
وي خاطرنشان کرد: وجود نيروي انساني جوان و متخصص در کنار منابع طبيعي در ايران اين ظرفيت را براي ما ايجاد کرده است که بتوانيم از قدرت‌هاي اقتصادي جهان به حساب بياييم.
اين مدرس دانشگاه با بيان اينکه با حل معضلات اقتصادي به ويژه اشتغال فرصت براي توسعه فرهنگي و اجتماعي کشور نيز فراهم مي‌شود گفت: اگرچه 40 سال براي ساختن يک الگوي تمام عيار فرصت اندکي است اما ايران اسلامي نشان داده که در همين فرصت اندک توانسته است گام‌هاي استوار بسياري بردارد.
مهرجو اظهار کرد: برطرف کردن معضلات اقتصادي مي‌تواند ايران اسلامي را براي همه جهان تبديل به الگو نمايد که همگان به دنبال رسيدن به اين نقطه باشند.
وي با بيان اينکه امروز ايران اسلامي در حوزه مقاومت در برابر مستکبران اسوه همه کشورهاي به ويژه مظلومان جهان است افزود: با يک اقتصاد موفق و پويا مي‌توانيم در همه جهان نفوذ معنوي خود را توسعه داده و امريکا را منزوي‌تر از قبل نماييم.
اين کارشناس مسائل اجتماعي تصريح کرد: ايران اسلامي توانسته در همه حوزه‌ها يک الگوي پويا و کارا را به جهان نشان دهد و امروز بايد تلاش کند در حوزه اقتصادي نيز به حد اعلا برسد.
مهرجو با بيان اينکه نسخه رسيدن به اين هدف اقتصاد مقاومتي است که مقام معظم رهبري به خوبي تشريح کردند ادامه داد: حمايت از کالاي ايراني و رونق توليد از دستاوردها و نتايج اقتصاد مقاومتي است که بايد به منصه ظهور برسد.
وي با اشاره به اينکه هر يک از بخش‌هاي جامعه بايد وظيفه خود را براي رسيدن به اين اهداف به خوبي ايفا کند خاطرنشان کرد: در جامعه اين باور بايد ايجاد شود که کار دولتي و پشت ميز نشيني به توسعه اقتصادي کشور کمکي نخواهد کرد و بايد نيروهاي جامعه را به سمت توليد و کارآفريني سوق يابند.
اين کارشناس با بيان اينکه به وظيفه دولت و مجلس نيز پيش از اين اشاره شد گفت: نبايد اجازه داد که منويات مقام معظم رهبري که براي برطرف کردن مشکلات مردم مطرح مي‌شود، روي زمين بماند و مسؤولان تنها به نصب بنر و سخنراني اکتفا کنند.
مهرجو با اشاره به اينکه مطالبه‌گري بايد در مردم تقويت شود اظهار کرد: مردم بايد از دولت و مجلس بخواهند که شرايط را براي توسعه بخش خصوصي و رونق توليد فراهم کنند.
وي با تأکيد بر اينکه مبارزه با فساد و تخلفات نيز يکي از اصول مهم براي رونق توليد است افزود: نبايد افراد نا اهل که به دنبال سوء استفاده از شرايط فعلي هستند به نام توليد کننده و فعال اقتصادي به سودجويي شخصي بپردازند.
اين کارشناس مسائل اجتماعي با بيان اينکه جذابيت‌هاي بازارهاي کاذب چون طلا و ارز بايد در اقتصاد کشور از بين برود تصريح کرد: سياست‌گذاري‌ها و تدوين قوانين بايد به سمتي برود که افراد براي حفظ سرمايه و ارزش آن مجبور به سرمايه گذاري در توليد و خدمات شوند.
مهرجو تأکيد کرد: مجموعه اين اتفاقات مي‌تواند جامعه را در راه رسيدن به رونق توليد، رهايي از وابستگي به منابع نفتي و در نهايت وابستگي درآمدي دولت به منابع مالياتي کمک کند.

مرتبط با این بخش
ماهنامه تخصصی فکر اقتصادی دبیر تحریریه :روح الله مهرجو وابستگی به تولیدات خارجی چگونه از بین می‌رود؟دعای مجیر/متن دعازائران خداتأمین اجتماعی در حکومت علوی روز قدس؛ نماد استکبارستیزی و همگرایی امت اسلامی منع گسترش سلاح شیمیایی با هم افزایی جامعه بین المللیهاله خاکستری ابهام پیرامون شفافیت دولت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج امسال: سیاست شیطانی آمریکا درباره فلسطین هرگز محقق نخواهد شدبه نام اپراتورها ،به کام کلاهبرداران.دبیر تحریریه ماهنامه تخصصی فکراقتصادی تیر97 مشکلات پیش روی توسعه بیمه آتش سوزی منازل مسکونی شهرآورد 88 / دیدار تیم های استقلال و پرسپولیسحماسه‌سرایی در عصر صفوی شناخت حماسه‌های عصر صفوی با تکیه بر حمله‌ی حیدری و شاهنامه‌ی حیرتیبوم‌گردی آیا می‌تواند برای گردشگری ایران سودمند باشد؟ در جستجوی آرامش سهم ایران از گردشگری الکترونیک در جهان چقدر است؟ جای خالی سفرهای آنلاین‌ در گردشگری ایران
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر