menusearch
mehrjoor.ir

نمی توان مردم را مجبور به استفاده از اپلیکیشن های داخلی کرد

هدر سایتهدر سایت
۱۴۰۱/۱۲/۴ پنج شنبه
(0)
(0)
نمی توان مردم را مجبور به استفاده از اپلیکیشن های داخلی کرد
نمی توان مردم را مجبور به استفاده از اپلیکیشن های داخلی کرد

کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با توانا مطرح کرد؛

شبکه های اجتماعی

روح الله مهرجو معتقد است که اعمال زور و برخوردهای سلیقه‌ای برای ورود مردم به اپلیکیشن های داخلی هرگز جواب نخواهد داد زیرا هم مردم از نظر روانی آسیبب می‌بینند و هم جامعه از نظر اقتصادی متضرر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری توانا، از یک طرف تغییرات مداوم و آشفتگی در بازار ارز و اجرای سیاست‌های سلیقه‌ای مرتبط با این حوزه، به صورت مستقیم بر هزینه‌های خانوارها، بنگاه‌ها، اپلیکیشن ها، استارت ‌آپ‌ها وکسب و کارهای آنلاین یا اینترنتی تأثیر می‌گذارد و از طرفی دیگر اجرای فیلترینگ نیز مزید بر علت شده تا برخی از اپلیکیشن ها نتوانند فعالیت کنند. همچنین بررسی تحولات ارزی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ساز و کار تعیین سیاست‌های ارزی یا به عبارت دیگر نظام‌های ارزی در کشور تغییرات گسترده‌ای داشته که این نظام‌ها اثرات متفاوتی بر انعطاف سیاست‌گذاری اقتصادی، هزینه تغییر سیاست ارزی و همچنین تصمیمات استارت ‌آپ ها و مصرف‌کنندگان دارند.

تأثیر افزایش نرخ ارز بر استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی

وضعیت نابسامان اقتصاد کشور در چندسال اخیر به خصوص در این یکی دوسال گذشته در اثر تحریم‌های گسترده سبب شده تا نرخ ارز روز به روز صعود کند و ارزش پول ملی افت کند. به گونه‌ای که علاوه بر استارت‌آپ‌ها کسب و کارهای اینترنتی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در همین راستا «روح‌الله مهرجو» کارشناس فناوری اطلاعات و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار توانا، معتقد است که دلار به عنوان اصلی‌ترین واحد پول در جهان برای معاملات بین‌المللی به سرعت بر فضای کسب و کارهای نوپا و نوظهور تأثیر می‌گذارد.

 

مهرجو با بیان اینکه در ماه‌های اخیر در سطح جامعه با مسائلی روبرو شدیم که نه تنها بر بسیاری از حوزه‌های مختلف تأثیر داشت بلکه سبب شد تا برخی از اپلیکیش‌های مجازی فیلیترینگ شوند. او در ادامه می‌گوید: در ماه‌های اخیر کسب و کارهای اینترنتی بارها با مشکلات کلیشه‌ای در راستای محور معضلات اقتصادی روبرو بوده‌اند. داشتن سرویس‌های مشخص نیز از جمله نیازهایی است این روزها متوجه استارت‌آپ‌ها است. یعنی باید به سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و یا موبایل پوش نوتیفیکیشن دسترسی داشته باشند که خدمات اصلی این سرویس‌ها را برندهای آمریکایی تشکیل می‌دهند. پس می‌توان به وضوح اذعان کرد که تغییر و نوسان بازار ارز به طور مستقیم بر فعالیت‌های استارت‌آپ‌های داخلی تأثیر دارد.

جذب سرمایه نخستین و بزرگترین مانع موجود در مسیر رشد استارت‌آپ‌ها

این کارشناس فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه مشکل اصلی که مانع از تداوم فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی می‌شود، جذب سرمایه‌ برای این فعالیت نوپا است، تصریح می‌کند: با تمام مشکلات و معضلات در مسیر هزینه‌های اصلی استارت‌آپ‌ها باید دانست که جذب سرمایه برای کسب وکارهای اینترنتی بسیار مهم است زیرا سرمایه‌گذران خارجی با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، تمایلی برای حضور در بازار پر تلاطم ایران نخواهند داشت. آنها اعتقاد دارند که فضای اقتصادی ایران مبهم و غیرقابل پیش بینی است.

خسارت گسترده فیلترینگ بر کسب و کارهای اینترنتی

وی، با بیان اینکه بیش از 11 میلیون شهروند ایرانی از طریق فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند، اظهار می‌دارد: در سال‌های اخیر بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف کشور از طریق اپلیکیشن اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند که به دلیل موضوعات پیش آمده در سطح کشور مسئولان ترجیح دادند این برنامه فیلتر شود. بعد از گذشت چندماه از بستن یا فیلترینگ این برنامه چرخه معیشت و تجارت اشخاص زیادی تحت تأثیر قرار گرفته و ضرر هنگفتی به آن‌ها وارد کرده است.

شبکه های اجتماعی

آیا اپلیکیش‌های داخلی پاسخگو خواهند بود؟

مهرجو درخصوص جایگزینی اپلیکیشن‌های داخلی به جای اینستاگرام این گونه توضیح می‌دهد: مهم‌ترین نکته این است که بتوانیم شهروندان را در یک پیام‌رسان گردهم جمع کنیم که این مهم مستلزم اعتمادسازی است؛ یعنی مردم با خیال راحت گفتگو، کسب درآمد یا تفریح کنند. لازم به ذکر است که باید به یاد داشته باشیم هرگز اعمال زور و برخوردهای سلیقه‌ای برای ورود مردم به جایی هرگز جواب نخواهد داد زیرا هم مردم از نظر روانی آسیبب می‌بینند و هم از نظر اقتصادی جامعه متضرر خواهد شد.

سود و زیان پیام‌رسان‌های داخلی برای بخش خصوصی اهمیت دارد

این استاد دانشگاه، در ارتباط با عرضه پیام‌رسان‌های داخلی توسط بخش خصوصی می‌گوید: در وهله اول بخش خصوصی بودجه لازم را تعیین می‌کند زیرا سود و زیان این موضوع برای این بخش اهمیت بالایی دارد. به اعتقاد بنده و برخی دیگر از کارشناسان با اوضاع موجود سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در زمینه تقویت پیام‌رسان‌های داخلی بعید به نظر می‌رسد. شبکه اجتماعی هنگامی موفق می‌شود که نگاه‌ها به سیاست‌ها و قوانینش بسیار محکم و مورد اعتماد باشد. باید گفت، می‌شود در کنار شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیام‌رسان‌های داخلی را نیز تقویت کرد؛ یعنی به جای حذف آنها سعی کنیم که هم راستا و توأمان با هم باشند.

وی در پایان اظهار می‌دارد: اختصاص دادن تسهیلات برای جبران ضرر و زیان کسب و کارهای اینترنتی اصناف می‌توانند حمایت کننده‌های خوبی باشند. همچنین لازم است تا اجازه فعالیت آزاد را به این کسب‌وکارها دارد که اجرای تمام این موارد نیازمند حمایت‌ها همه جانبه مسئولان و متولیان امر برای رونق اقتصادی کشور است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر