menusearch
mehrjoor.ir

لزوم مدیریت نذورات محرم و صفر توسط خیریه‌ها/ عزاداری بدون ماسک ممنوع شود

هدر سایتهدر سایت
۱۳۹۹/۶/۱ شنبه
(1)
(0)
لزوم مدیریت نذورات محرم و صفر توسط خیریه‌ها/ عزاداری بدون ماسک ممنوع شود
لزوم مدیریت نذورات محرم و صفر توسط خیریه‌ها/ عزاداری بدون ماسک ممنوع شود

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: مراکز حمایتی و خیریهها با اندیشیدن راهکارهایی چون معرفی خانوادههای محروم و در اختیار گذاشتن نام و آدرس آنها، خیران را در توزیع نذورات هدایت کنند.

روحالله مهرجو در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با لزوم برگزاری عزاداریهای محرم و صفر و رعایت پروتکلهای بهداشتی عنوان کرد: یکی از مواردیکه در این روزهای کرونایی همراه با رسیدن ماه محرم حائز اهمیت است بحث نذورات است که در این خصوص میبایست مؤسسات نیکوکاری و خیریهها بتوانند راهی بیابند تا آن را ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: بهطور کلی نذورات در کشور باید برمبنای مستحکمی بنانهاده شده و مدیریت شود. با وجودیکه بسیاری امید داشتند تا با موسم عزادارای، این بیماری منحوس هم به اتمام برسد اما ظاهراً بر اساس آخرین اعلام رئیس جمهور این بیماری حداقل ۶ ماه دیگر با ما بوده و تا زمانیکه واکسن آن تولید نشود نمیتوانیم منتظر اتمام آن باشیم.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: از همان اول که کووید-۱۹ آمد و کرونا را همراه نامیمون زندگی ما کرد خیلیها به فکر اربعین بودند و برخی نیز نگران نذورات خود در ماه محرم و صفر شدند.

مهرجو با اشاره به این مطلب که این روزها طبیعی است که مردم نگران عزاداریهای خود باشند، گفت: در چنین شرایط کرونایی طبیعتاً مردم نمیتوانند به رسم گذشته عزاداری کنند و بیتوجهی به اقدامات لازم و رعایت پروتکلهای بهداشتی شاهد گسترش این بیماری و شیوع بیشتر آن خواهیم بود چرا که کرونا دشمن اصلی اجتماع انسانهاست؛ گویی تنها آمده که آدمیان را از یکدیگر دور کند و بر تخت سلطنت تنهایی حکم براند.

وی تصریح کرد: همه میدانند که به مانند گذشته نمیتوان به عزاداری پرداخت بهطوری که شب‎ها در هیئتها و تکایا جمع شویم و به حرمت لب تشنه اباعبدالله و به یاد مظلومیت او بر سر و سینه بکوبیم، به همین دلیل است که مقام معظم رهبری نیز چگونگی عزاداری کردن را تنها در گرو نظر کارشناسان بهداشت میدانند و عنوان میکنند که خودشان نیز از این دستورالعملها تبعیت میکنند، پس شکی باقی نمیماند که همگان باید پیرو فرمایشات رهبر انقلاب بوده تا برای سلامت جامعه خطری نیافرینند.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: طبیعی است که عزاداریها باید با تعداد نفرات کمتری برگزار شود و تا جایی که امکانپذیر است فضای باز را بهعنوان مکان عزاداری انتخاب کنند.

مهرجو خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق رعایت فاصلههای اجتماعی نیز ضروری است بهطوریکه هر فرد باید حداقل ۲ متر با افراد کناری و عقب و جلوی خود فاصله داشته و صفهای سینهزنی نیز با این فاصلهها تشکیل شود. ضمن آنکه عزاداری بدون ماسک باید ممنوع باشد و خود مسئولان هیئتهای حسینی بر این امر نظاره کنند.

وی با بیان اینکه بیشک این روزها مکتب تشیع بیش از گذشته به پیروانی راستین با تن و ذهنی سالم نیازمند است، گفت: با توجه به شیوع کرونا شیعیان میبایست بیش از گذشته از خود مراقبت کنند همانگونه که دین مبین اسلام، حفظ جان را از واجبات دینی عنوان کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته مهم در توزیع نذوراتی که هر ساله در ایام عزاداری برقرار است به جرأت میتوان گفت که در روز تاسوعا و عاشورا هیچ ایرانی در منزلش غذا طبخ نمیکند و همه میهمان خوان پرنعمت اباعبدالله هستند اما امسال باید به شکلی دیگر این نذورات تهیه و توزیع شود.

مهرجو تصریح کرد: اول آنکه توصیه میشود هزینههای نذورات امسال در راه تأمین نیاز محرومان به کار رود و تا حد ممکن از پخت غذا جلوگیری شود. همچنین پس از عزاداری از سرو غذای روز عاشورا خودداری شود و شبها نیز هیئتها از طبخ و توزیع نذری خودداری کنند.

وی افزود: در نهایت میتوان طبخ غذا را محدود به مناطقی کرد که مردمانی نیازمند دارند. بدون تردید این اتفاق نیز باید زیر نظر کارشناسان بهداشتی و با رعایت تمامی اصول همچون استفاده از ماسک و لباسهای استاندارد صورت گیرد و بستهبندی نیز با رعایت همین مسائل انجام شود.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: قطعاً کارشناسان وزارت بهداشت پروتکلهای این بخش را نیز تدوین و در اختیار همگان قرار خواهد داد که بهنظر هرچه سریعتر این اتفاق روی دهد تا برنامهریزی برای ایام عزاداری نیز بهتر انجام شود.

مهرجود ادامه داد: نباید فراموش کرد که برخی از مردم که بیشتر به فکر سلامتی خود و خانوادهشان هستند امسال از تهیه نذورات خودداری خواهند کرد و خبری از صفهای به هم فشرده نذری نخواهد بود چرا که اگر از این مسأله غفلت شود موجی از بیماری همه جا را فرا خواهد گرفت و آسیب آن غیرقابل جبران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد افرادی که نذورات خود را در این ایام توزیع میکنند نسبت به هزینه کرد در راه محرومیتزدایی بیشتر تأمل کرده و از ایجاد صف در مقابل مراکز توزیع نذری خودداری کنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی پیشنهاد کرد: همچنین مراکز حمایتی، خیریهها و نیکوکاری نیز میتوانند با اندیشیدن راهکارهایی چون معرفی خانوادههای محروم و در اختیار گذاشتن نام و آدرس آنها، خیران را در توزیع نذورات هدایت کنند. بهطوری که پرسهای غذایی که بهصورت بهداشتی تهیه شدند در درب خانههای نیازمندان توزیع شوند و نیازی به تجمع افراد نباشد.

مهرجو افزود: همچنین مؤسسات میتوانند طرحهایی تهیه کنند که نیت نذرکنندگان را برآورده و کمکهای مالی آنها را جذب کنند. برخی از این طرحها میتواند اطعام یتیمان، حمایت از زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار، یاری به بیماران سخت و صعب العلاج، کودکان کار و ایجاد اشتغال و کارگاههای کوچک باشد تا از توزیع نذری جلوگیری شود.

وی افزود: به نظر میرسد که سازمانهای مردم نهاد نیز میتوانند در این راه پیش قدم شوند و طرحهای جدیدی ارائه دهند، همچنین هیئتهای حسینی نیز به عنوان قدیمیترین و با قدمتترین سازمانهای مردم نهاد مستقیماً در این زمینه ورود کنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی تأکید کرد: راههای بسیاری میتوان یافت که ضمن برگزاری با شکوه عزادارای حسینی، موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا شاهد از دست رفتن عزیزان خود و دیگران نباشیم و بار اضافی بر کادر درمان تحمیل نکنیم. از یاد نباید ببریم که اگر نفس کادر درمان گرفته شود، با چالشهای بیشماری مواجه خواهیم شد و کنترل بیماری غیرممکن میشود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر