menusearch
mehrjoor.ir

لزوم تغییر نگاه به علوم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی

هدر سایتهدر سایت
۱۳۹۸/۴/۱۱ سه شنبه
(0)
(0)
لزوم تغییر نگاه به علوم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی
لزوم تغییر نگاه به علوم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی

پژوهشگر و کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه امروز باید نگاه خود را به علوم ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی تغییر دهیم اظهار کرد: بدون تردید برای حضور در عرصه جهانی باید نخبگان این حوزه را شناسایی و افراد مستعد را به فراگیری این علوم هدایت کنیم.

روح‌الله مهرجو با اشاره به اینکه امروز همه مراودات بر اساس اصول ارتباطات جمعی انجام می‌شود افزود: به عنوان مثال و با توجه به در پیش بودن انتخابات می‌توانیم به این مسأله اشاره کنیم که هر دوره از انتخابات تحت تأثیر نوع وسائل ارتباط جمعی است که وجود دارد و کاندیداها برای دیده شدن به کار می‌برند.

وی تصریح کرد: در اصل چیدمان انتخابات و فعالیت کمپین‌ها به این مسأله باز می‌گردد که چه نوع راهی برای ارتباط با مردم و مجاب کردن آنان به رأی دادن، وجود دارد.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه فرآیندهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی برای تحقق به یک پیوست رسانه‌ای نیاز دارند ادامه داد: در اصل شیوه انتقال مفاهیم و اتفاقات به جوامع هدف، میزان موفقیت را تعیین می‌کند.

مهرجو با اشاره به اینکه واقعیت آن است که ما نسبت به اهمیت علوم ارتباطات و وسائل ارتباطات جمعی حساسیت لازم را نداریم خاطرنشان کرد: در داخل کشور شاهد تلاش لازم برای استفاده بهینه از وسائل ارتباطات جمعی و گسترش حوزه‌های فرهنگی در خارج از مرزها نیستیم و به این مسأله به صورت تخصصی پرداخته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسأله ارتباطات در جامعه امروزی ایرانی یک مسأله کلی است که می‌توان آن را به چند زیر بخش تقسیم کرد گفت: امروز نوع ارتباطات در جامعه ما از جمله ارتباطات فردی تا گروهی با موانع و مشکلات بسیاری مواجه است.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه مردم حتی در روابط شخصی به دنبال حصول نتیجه برد- برد نیستند اظهار کرد: اگر بخواهیم یک مثال ملموس در این حوزه بزنیم می‌توانیم به بخش اقتصادی مراجعه کرده و مشاهده کنیم که چگونه برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی تنها برای یکبار کسب سود، چگونه کیفیت‌ها را کاهش می‌دهد و پس از یک با چند بار محدود دیگر بازار هدف را از دست می‌دهند.

مهرجو با بیان اینکه این رفتار را می‌توان به بخش‌های مختلف جامعه تسری داد افزود: ارتباطات کوتاه مدت که منفعتی کوچک نیز دارد امروزه یک نوع آفت برای جامعه ما به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه تفکری که بر این نوع ارتباطات کوتاه بینانه حاکم است باعث وارد شدن آسیب به بخش‌های مختلف جامعه می‌شود تصریح کرد: این نوع نگاه‌ها در ارتباطات باید تغییر یابد تا جامعه از مرحله کوتاه مدت بودن وارد عرصه ثبات شود.

این کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه شق دوم ارتباطات امروزی جامعه ما، چگونگی ارتباط بر قرار کردن مسؤولان با مردم است ادامه داد: این روزها اکثر مدیران به ویژه مسؤولان ارشد در فضای مجازی حضور دارند و با وجود فیلترینگ نیز فعالیت می‌کنند.

مهرجو با بیان اینکه همین مسأله باعث کاهش میزان اعتماد بین طرفین می‌شود خاطرنشان کرد: بنابراین رفتارهای متناقض را باید اصلاح کرد و کنار گذاشت تا بتوانیم ارتباطی پویا بین طرفین برقرار کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش سوم نوع ارتباطات کشور ما به ارتباطات خارجی باز می‌گردد افزود: این بخش از نوع ارتباطات را باید موفق‌ترین بخش ارتباطی در کشور دانست به طوری که پیام ما در اکثر دنیا شنیده شده است.

این کارشناس علوم ارتباطات تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داده است که بنگاه‌های رسانه‌ای با تمام تلاش در راه اهداف امریکایی و صهیونیستی در حال فعالیت هستند بنابراین نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با میدان دادن به جوانان و متخصصان از عهده مسائل و مشکلات برآییم.

مهرجو با بیان اینکه علوم ارتباطات را باید جدی بگیریم ادامه داد: در حال حاضر خلاقیت عنصر اصلی که می‌تواند یک فرآیند تبلیغی و یا اطلاع رسانی را به موفقیت برساند.

وی خاطرنشان کرد: میزان سرعت تغییر عرصه تبلیغ و اطلاع رسانی در دو دهه گذشته به اندازه‌ای زیاد است که افرادی که در همه این فضاها حضور داشتند، احساس می‌کنند فاصله زیادی بین این دو برهه زمانی وجود دارد در حالی که در واقع اینچنین نیست.

این کارشناس علوم ارتباطات تأکید کرد: مشکلی که در این بخش وجود دارد در همه حوزه‌ها مبتلابه است به طوری که برخی تنها به دنبال ادای تکلیف ظاهری هستند و همین مسأله آفت حوزه ارتباطات است.

مهرجو با بیان اینکه همه راه‌های موجود ارتباطی گذشته امروز منسوخ شده است گفت: درک این مسأله است که امکان پرواز به ذهن را می‌دهد تا با تمسک به خلاقیت نقشی تازه دراندازد.

وی اظهار کرد: امروز نیاز داریم که نظریات ارتباطات را بازخوانی و بومی سازی کنیم تا بتوانیم از این فرصت برای تحقق اهداف پیش رو استفاده بهینه را ببریم.

این کارشناس علوم ارتباطات افزود: منابع علمی موجود ترجمه‌هایی هستند که گاهاً تحت لفظی بوده و به خوبی منظور نویسنده اصلی نیز منتقل نشده است بنابراین دانشگاه باید با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کرده و تولید محتوای داخلی را در دستور کار قرار دهد.

مهرجو تصریح کرد: باید این حوزه را جدی بگیریم و فرآینده همگیری آن را در دنبال کنیم به طوری که طرح‌های مختلف از پیوست رسانه‌ای و ارتباطی برخوردار باشند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر