menusearch
mehrjoor.ir

بررسی چگونگی تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق شبکه های اجتماعی

هدر سایتهدر سایت
۱۳۹۸/۲/۵ پنج شنبه
بررسی چگونگی تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق شبکه های اجتماعی
بررسی چگونگی تشخیص فرصت کارآفرینانه از طریق شبکه های اجتماعی

پیتر دراکر پیش بینی کرده بود: عصر آینده، عصر شبکه ها خواهد بود اما نه شبکه های تکنولوژی، بلکه شبکه های انسانی در قالب تکنولوژی های نوین. عصر آینده تنها عصر هوش مصنوعی و سیستم های خبره نخواهد بود؛ بلکه عصر هوشمندی مجموعه انسانی در شبکه های جهانی است. برخی افراد قصد دارند که به یک کارآفرین تبدیل شوند در حالی که برای خیلی ها اینگونه نیست؛ چگونه چنین قصد وانگیزه ای در افراد به وجود می‌آید؟ مطالعات نشان می‌دهد که دایره اجتماعی از افراد که فرد در داخل آن قرار گرفته است بر مقاصد و انگیزه های افراد تاثیر گذار است(2001,Klyver). امروزه انتظار از کارآفرینان به عنوان تصمیم گیرندگان مستقل و منطقی تغییر کرده و به عنوان کارآفرینانی که در زمینه های اجتماعی هستند تبدیل شده(2011,Klyver). کارآفرینان با اینکه ایده هایی برای آزمایش و همچنین مقداری دانش و مهارت برای اجرای یک کسب وکار دارند اما‌ آنها نیاز به منابع مکمل برای تولید و تحویل کالا یا خدمت خود دارند(1981,Teece). کارآفرینان برای شروع فعالیت های کسب و کار خویش به اطلاعات، سرمایه، مهارت و... دارند. البته بعضی ازآن ها خود را از این منابع دورنگاه می‌دارند ولی اکثر‌ آنها با استفاده از ارتباطات، منابع خود را تکمیل می‌کنند(1991,Aldrich et al.)(1995,Folta & Woo).

ارتباطات کارآفرینان به اهداف کارآفرینی آنان کمک می‌کنند در واقع ارتباطات اجتماعی‌ آنها سرمایه ی اجتماعی‌ آنها محسوب می‌شود(1992,Bert).سرمایه اجتماعی به مجموعه ای از منابع ملموس یا مجازی که از طریق ساختار اجتماعی به منظور تسهیل دست یابی به هدف های افراد دارد، اطلاق می‌گردد(1999,Portes). اغلب این روابط در ارتباطات غیر رسمی و ملاقات های کاری بوجود می‌آید. شبکه های کارآفرینی به راه اندازی شرکت ها، محدوده روابط سازمان ها و همچنین مردم دیگر کمک می‌کنند (1995,Hansen).اضافه کردن بر سرمایه اجتماعی برای کارآفرینان از برای شروع یک کسب وکار جدید بسیار مهم است (Hansen,2001). دادههای سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که کارآفرینان دارای سن بالاتر و کمی تحصیلات بیشتر هستند تا کارگران، در واقع سن وسیله ای برای کمک به جمع آوری سرمایه اجتماعی است(1991,Potes & Zhau). هرچند کارآفرین به عنوان یک فرد ریسک پذیر شناخته می‌شود ولی ممکن است چیزی که افراد دیگر به عنوان خطر می‌بینند یک فرد کارآفرین به دلیل علم و آگاهی بیشتر راجع به موضوع مربوطه آن را بصورت یک فرصت ببینند(2007,Casson & Guista). شناخت فرصت از مدت ها پیش به عنوان جنبه های کلیدی فرآیند کارآفرینی شناخته می‌شود. درواقع بسیاری ازمحققان آن را به عنوان گام اولیه نسبت به دیگر مراحل ایجاد سرمایه اعلام می‌دارد(2005,Ozgen&Baron).
برخی تحقیقات، اهمیت جستجوی فعال را برای شناسایی فرصت ها و عواملی که نقش مهمی دارند را زیاد دانسته اند(
2001,Gagilo&Katz). در مقابل عده ای دیگر (2003,Shane) ظهور فرصت ها را از الگوی همیشه در حال تغییر عوامل تکنولوژیکی، سیاسی و اقتصادی همراه با به رسمیت شناختن این تغییرات توسط افراد خاص می‌دانند.