menusearch
mehrjoor.ir

ارائه الگویی اثربخش از نقش یادگیری سازمانی در فرآیند شناسایی فرصتهای کارآفرینانه

هدر سایتهدر سایت
۱۳۹۸/۲/۵ پنج شنبه
ارائه الگویی اثربخش از نقش یادگیری سازمانی در فرآیند شناسایی فرصتهای کارآفرینانه
ارائه الگویی اثربخش از نقش یادگیری سازمانی در فرآیند شناسایی فرصتهای کارآفرینانه

از نقطه نظر فردی، یادگیری، دسترسی به اطلاعات، درک آن و کسب مهارتهاست. از نقطه نظرسازمانی، یادگیری، بر به دست آوردن سنت‌ها، دیدگاهها، استراتژیها و انتقال دادن دانش متمرکز است. که البته درهر دو دیدگاه، یادگیری با ابداع، تشخیص، خلاقیت، کشف و تولید دانش جدید همراه است[1].پیتر سنگه معتقد است که تنها منبع مزیت رقابتی پایداردر بلند مدت برای سازمانها، یادگیری سریعتر نسبت به رقبا است و چنانچه سازمان به این امر نائل گردد، از سایرسازمانهای رقیب اثر بخش تر و کاراتر خواهد شد. یادگیری ازدیدگاه سازمانی زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات، جمع آوری و به منظور تولید وگسترش حقایق جدید، تجزیه و تحلیل شوند، دیدگاه جدیدی را خلق کرده وآن را از طریق ارتباط، تدریس وگفتگو وتعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند[1].شرکتها اغلب برای تقویت عملکرد و رشد بیشتر از طریق نوسازی استراتژیک و ایجاد فرصتهای مخاطره‌آمیز جدید در کارآفرینی شرکت می‌کنند[2,3]. اخیراً بسیاری از شرکتها دریافته‌اند که یادگیری سازمانی می‌تواند انگیزه مهمی برای چنین تلاشهایی فراهم کند. یعنی شرکتهایی که شیوه‌های یادگیری سازمانی را برای سرمایه‌گذاری‌کردن در دانش به دست آمده در طی دوره‌های تجارت به کار می‌گیرند، توانسته‌اند دانش یادگرفته‌شده‌ی جدید را اهرمی برای منفعت‌های استراتژیک خود قرار دهند[4]. یادگیری سازمانی در برخی شرکتها جز اصلی نوسازی استراتژیک است[5]. امّا در مورد ایجاد فرصتهای مخاطره‌آمیز جدید، آیا یادگیری سازمانی می‌تواند آن جنبه مورد نظر از کارآفرینی را افزایش دهد؟

در مقاله حاضر هدف ما ارائه الگویی اثربخش از نقش یادگیری سازمانی در فرآیند شناسایی فرصت های کارآفرینانه است که به همین دلیل، بحث ماپیرامون این موضوع است که آیا یادگیری سازمانی می‌تواند توانایی شرکت را برای شناخت فرصتها و تجهیز آنها برای پیگیری موثر مخاطرات جدید افزایش دهد؟ به منظور دستیابی به هدف مذکور بحث را با ارائه مدلی از شناسایی فرصت که از پیشینه‌ی کارآفرینی و خلاقیت گسترش‌یافته است ترسیم می‌کنیم و از شرکتهایی که از شیوه‌های یادگیری برای کارآفرینی بیشتر استفاده می‌کنند نمونه‌هایی ارائه می‌دهیم. سپس نشان خواهیم داد که چطور فرآیندهای اکتشاف و شکلگیری فرصتهای مخاطره‌آمیز جدید از طریق یادگیری سازمانی افزایش می‌یابد. هر یک از انواع یادگیری مربوط به جنبه‌های خاصی از فرآیند شناسایی فرصتند. در پایان راهنمایی‌های کاربردی از اینکه چگونه شرکتها ممکن است ایجاد مخاطره جدید را به وسیله اجرای روشها و شیوه‌های یادگیری سازمانی ترویج دهند، ارائه خواهیم داد.