روح الله مهرجو کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اینکه مدیر روابط عمومی تصویر عمومی مطلوبی برای سازمان و کارفرمایان یا مشتریان شرکت یا ایجاد میکند، تأکید کرد.
وی افزود: به عبارت دیگر ﮐﺎرﺷﻨﺎس رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻓﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﻘﺎم ﻣﺎﻓﻮق و مدیریت ارشد سازمان / شرکت ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از روش ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ وﻇﯿﻔﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮای ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎ و ﻣﯿﺰﮔﺮد ﻫﺎی ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ، ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺸﺮﯾﺎت و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی سازمان خود را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد.
نوشتن مطلب برای اطلاعیه های خبری، برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی نیز بر عهده بخش روابط عمومی است.
مهرجو تاکید کرد:کارشناس روابط عمومی ( مدیر روابط عمومی ) معمولا در بخش اداری شرکت ها و سازمان های بزرگ کار میکند و اغلب به ارائه سخنرانی، شرکت در جلسات و فعالیت های اجتماعی و سفرهای کاری میپردازد. آنان گاهی شرایط کاری نسبتا پراسترسی دارند و برخی اوقات چندین اتفاق را همزمان مدیریت و سازماندهی میکنند. آنها اغلب به صورت تمام وقت و با ساعات کاری طولانی کار میکنند. البته همچون سایر دیگر مشاغل، حجم کار در دستگاه ها و سازمان های دولتی به نسبت مشاغل مشابه در بخش خصوصی به مراتب کمتر و استرس شغلی کارکنان دولت نیز پایین تر است.
مهرجو افزود: در سال های اخیر نیز موجی در دنیا ایجاد شده است که فعالیت های روابط عمومی را مهمتر و مؤثرتر از فعالیت های تبلیغاتی میداند و پیش بینی میکند روش های تبلیغاتی فعلی تا چند سال دیگر منسوخ شده و جای خود را به روابط عمومی و عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی مجازی میدهد.
وی افزود : مسئولیت ها و وظایف کارشناس یا مدیر روابط عمومی
دانش و مهارت مورد نیاز برای شغل کارشناس روابط عمومی
تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل کارشناس روابط عمومی
فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی در مقطع کارشناسی و رشته های وابسته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولا برای تصدی این مشاغل انتخاب میشوند .اما در بسیاری از شرکت ها مخصوصا در حوزه دولت؛ انتخاب کارشناس روابط عمومی از بین افراد با سایر مدارک تحصیلی نیز صورت میگیرد.
بازار کار کارشناس روابط عمومی
کارشناسان و مدیران روابط عمومی میتوانند در سازمانها و ادارات مختلف که از نظر اندازه و اعتبار در حد متوسط به بالا میباشند مشغول به کار شوند. در شرکت های کوچکتر نقش مدیر روابط عمومی را معمولا مدیرعامل ایفا میکند و اساسا در خیلی از شرکت ها نیازی به وجود چنین شغل و تخصصی نیست.
وضعیت استخدام این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – میزان استخدام کارشناسان و مدیران روابط عمومی بین سالهای۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد است.
استرالیا – میزان استخدام این شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدی داشته و در آینده نیز رشد زیادی برای آن پیش بینی شده است.
درآمد و حقوق و مزایا برای مدیران روابط عمومی
در ایران با توجه به حضور بیشتر شاغلین روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های دولتی، لذا حقوق و دستمزد دریافتی آنها از قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت میکند. مدیران روابط عمومی در شرکت ها و سازمان های خصوصی هم درآمدهای متفاوتی دارند.
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مدیر روابط عمومی در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.
برخی از سمت هایی که در این پژوهش برای مدیر روابط عمومی در نظر گرفته شده اند شامل کارشناس روابط عمومی، مدیر ارتباطات، مدیر روابط عمومی، کارشناس اطلاع رسانی، کارشناس ارشد ارتباطات و … میباشند که یک مدیر روابط عمومی میتواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.
برای مدیر روابط عمومی در هر سمت حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مدیر روابط عمومی که در سمت مدیر روابط عمومی کار میکند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۸۶۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۱۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.
درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان
آمریکا – متوسط درآمد سالانه کارشناسان روابط عمومی در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه مدیران روابط عمومی در آمریکا ۹۳.۲۵۰ دلار است.
استرالیا – متوسط درآمد سالیانه ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.
انگلستان – متوسط درآمد سالیانه در این شغل برای افراد تازه کار بین ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار، افراد با تجربه بین ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و برای مدیران بین ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار است.
شخصیت های مناسب این شغل کارشناس روابط عمومی
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق میشوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی میشوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |