menusearch
mehrjoor.ir

اربعین 1398

جستجو
سه شنبه سی ام مهر ۹۸
(3)
(0)
اربعین 1398

دلیل بزرگداشت اربعین حسینی چیست‌؟

اربعین -اعتبار اربعین امام حسین (ع‌) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی‌ وفاداران به امام حسین (ع‌) شناخته شده بوده است‌. کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی که حاصل گزینش دقیق و انتخاب معقول شیخ طوسی از روایات‌ فراوان در باره تقویم مورد نظر شیعه در باره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه وعبادت است‌، ذیل ماه «صفر» می‌نویسد: نخستین روز این ماه(ماه صفر) (از سال 121)،روز کشته شدن زید بن علی بن الحسین است‌.

روز سوم این ماه(صفر) از سال 64روزی است که مسلم بن عقبه پرده کعبه را آتش زد و به دیوارهای آن سنگ‌پرتاب نمود در حالی که به نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود.

  روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین (ع‌) یعنی کاروان‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند. و روزی است که جابر بن عبدالله بن‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (ع‌) بشتابد و او نخستین کسی است از مردمان که قبر آن‌حضرت را زیارت کرد.

در روز اربعین  زیارت امام حسین (ع‌) مستحب است واین زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (ع‌) روایت ‌شده که فرمود: علامات مؤمن پنج تاست‌: خواندن 51 رکعت نماز در شبانه‌روز ـ نمازهای واجب و نافله و نماز و شب ـ به دست کردن انگشتری دردست راست‌، برآمدن پیشانی از سجده‌، و بلند خواندن بسم الله الرحمن‌الرحیم در نماز.

شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق علیه ‌السلام آورده است‌: السلام علی ولی الله و حبیبه‌، السلام علی خلیل الله ونجیبه‌، السلام علی صفی الله و ابن صفیه‌...

این مطلبی است که شیخ طوسی‌، عالم فرهیخته و معتبر و معقول شیعه در قرن‌پنجم در باره اربعین آورده است‌. طبعا بر اساس اعتباری که روز اربعین در میان ‌شیعیان داشته است‌، از همان آغاز که تاریخش معلوم نیست‌، شیعیان به حرمت‌ آن‌، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند و اگر می‌توانسته‌اند مانند جابر بر مزار امام ‌حسین (ع‌) گرد آمده و آن امام را زیارت می‌کردند. این سنت تا به امروز درعراق با قوت برپاست‌ و شاهدیم که میلیونها شیعه عراقی و غیر عراقی در این روز بر مزار امام حسین (ع) جمع می شوند.

در اینجا و در ارتباط با اربعین چند نکته را باید توضیح داد.

1. عدد چهل‌

نخستین مسأله‌ای که در ارتباط با «اربعین‌» جلب توجه می‌کند، تعبیر اربعین‌ در متون دینی است‌. ابتدا باید نکته‌ای را به عنوان مقدمه یادآور شویم‌:

اصولا باید توجه داشت که در نگرش صحیح دینی‌، اعداد نقش خاصی به‌ لحاظ عدد بودن‌، در القای معنا و منظوری خاص ندارند؛ به این صورت که‌ کسی نمی‌تواند به صرف این که در فلان مورد یا موارد، عدد هفت یا دوازده یاچهل یا هفتاد به کار رفته‌، استنباط و استنتاج خاصی داشته باشد. این یادآوری‌، از آن روست که برخی از فرقه‌های مذهبی‌، بویژه آنها که تمایلات‌ «باطنی‌گری‌» داشته یا دارند و گاه و بیگاه خود را به شیعه نیز منسوب می‌کرده‌اند، و نیز برخی از شبه فیلسوفان متأثر از اندیشه‌های انحرافی و باطنی‌ و اسماعیلی‌، مروج چنین اندیشه‌ای در باره اعداد یا نوع حروف بوده وهستند.

در واقع‌، بسیاری از اعدادی که در نقلهای دینی آمده‌، می‌تواند بر اساس یک‌ محاسبه الهی باشد، اما این که این عدد در موارد دیگری هم کاربرد دارد و بدون یک مستند دینی می‌توان از آن در سایر موارد استفاده کرد، قابل قبول نیست‌. به‌عنوان نمونه‌، در دهها مورد در کتابهای دعا، عدد صد بکار رفته که فلان ذکر را صد مرتبه بگویید، اما این دلیل بر تقدس عدد صد به عنوان صد نمی‌شود. همینطور سایر عددها. البته ناخواسته برای مردم عادی‌، برخی از این اعداد طی‌ روزگاران‌، صورت تقدس به خود گرفته و گاه سوء استفاده‌هایی هم از آن‌ها می‌شود.

تنها چیزی که در باره برخی از این اعداد می‌شود گفت آن است که آن اعداد معین نشانه کثرت‌است‌. به عنوان مثال‌، در باره هفت چنین اظهار نظری شده است‌. بیش از این‌هرچه گفته شود، نمی‌توان به عنوان یک استدلال به آن نظر کرد.

مرحوم اربلی‌، از علمای بزرگ امامیه‌، در کتاب کشف الغمه فی معرفة الائمة‌ در برابر کسانی که به تقدس عدد دوازده و بروج دوازده‌گانه برای اثبات امامت‌ ائمه اطهار(ع) استناد کرده‌اند، اظهار می‌دارد، این مسأله نمی‌تواند چیزی را ثابت کند؛ چرا که اگر چنین باشد، اسماعیلیان یا هفت امامی‌ها، می‌توانند دهها شاهدـ مثل هفت آسمان ـ ارائه دهند که عدد هفت مقدس است‌، کما این که این کار راکرده‌اند.

عدد «اربعین‌» در متون دینی‌

یکی از تعبیرهای رایج عددی‌، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است‌. یک نمونه آن که سن‌ّ رسول خدا(ص‌) در زمان مبعوث شدن‌، چهل بوده است‌. گفته شده که عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری است‌. گفتنی است که برخی از انبیاء در سنین کودکی به نبوّت رسیده‌اند.از ابن عباس (گویا به نقل از پیامبر (ص‌)) نقل شده که اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن به جهنم باشد. در نقلی آمده است‌ که‌، مردمان طالب دنیایند تا چهل سالشان شود. پس از آن در پی آخرتخواهند رفت‌. (مجموعه ورام‌، ص 35)

در قرآن آمده است «میقات‌» موسی با پروردگارش در طی چهل روز حاصل‌شده است‌. در نقل است که‌، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا درحال سجده بود. (مستدرک وسائل ج 9، ص 329) در باره بنی اسرائیل هم آمده که‌ برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجّه می‌کردند. (مستدرک ج 5،ص 239) در نقلی آمده است که اگر کسی چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند او را در دنیا زاهد کرده و راه و چاه زندگی را به او می‌آموزد و حکمت ‌را در قلب و زبانش جاری می‌کند. بدین مضمون روایات فراوانی وجود دارد. چله نشینی صوفیان هم درست یا غلط‌، از همین بابت بوده است‌. علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار در این باره که برگرفتن چهل نشینی از حدیث مزبور نادرست است‌، به تفصیل سخن گفته است‌.

 

فرودگاه امام خمینی
اربعین 1398
 کَربَلا یا کربلای مُعَلّی از شهرهای زیارتی شیعیان در عراق است. شهادت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا در سال ۶۱ق و قرار داشتن حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اهمیت زیادی به این شهر نزد شیعیان داده است.پیشینه کربلا به قبل از اسلام و دوره بابلی برمی‌گردد. پس از فتوحات اسلامی قبائلی در اطراف کربلا و نزدیک رود فرات زندگی می‌کردند. پس از شهادت امام حسین و یارانش در واقعه عاشورا در دهم محرم و تدفین پیکر آنان در کربلا، شیعیان برای زیارت قبر امام حسین(ع) راهی کربلا می‌شدند. اهتمام شیعیان برای زیارت امام حسین و دیگر شهدای کربلا روند تبدیل شدن کربلا به سکونت‌گاه شیعیان را فراهم کرد. از سده‌های دوم و سوم قمری به بعد نخستین عمران و آبادانی در کربلا پایه‌ریزی شد. در دوره آل‌بویه اقدامات بسیاری برای توسعه عمران شهر کربلا شد. اما بیشترین اهتمام برای توسعه کربلا به صفویه و قاجار برمی‌گردد.همزمان با توسعه شهر کربلا در سده سوم قمری مدارس دینی کربلا تأسیس شد. رونق علمی حوزه علمیه کربلا در طول تاریخ با فراز و فرودهایی همراه بوده است. همزمان با رونق علمی حوزه‌های کربلا خاندان‌های شیعی متعددی برای کسب علم در کربلا ساکن شدند که خاندان آل طعمة و آل‌نقیب، بهبهانی، شهرستانی و شیرازی از آن جمله‌اند.شهر کربلا در دو سده اخیر حوادث متعددی را از سر گذارنده است. حمله وهابیت به کربلا، حمله نجیب پاشا والی عثمانی به این شهر، انقلاب ۱۹۲۰م و انتفاضه شعبانیه برخی از وقایع این دو سده است. شهر کربلا در سده بیستم پس از سقوط امپراتوری عثمانی و اشغال آن از سوی بریتانیا شاهد شکل‌گیری احزاب و تشکیلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و افزایش آن پس از استقلال عراق بوده است. جمعیة الإتحاد والترقی، الجمعیة الوطنیة الإسلامیة، شعبه حزب الدعوه الإسلامیه در کربلا و شاخه مجلس اعلای اسلامی عراق مهم‌ترین احزاب شیعیان در کربلا شناخته می‌شوند.شیعیان در مناسبت‌های گوناگون از سراسر جهان برای زیارت به این شهر می‌آیند. اوج این حضور در ایام عزاداری محرم و صفر به‌ویژه در مراسم پیاده‌روی اربعین است. جمعیت زائران اربعین حدود ۲۰ میلیون نفر در سال‌های ۱۳۹۴ش و ۱۳۹۵ش گزارش شده است.کربلا در طول تاریخ به نام‌های دیگری نیز خوانده است. غاضریه، نینوا، طَفّ، عقر، حائر و نواویس از آن جمله‌اند.
اربعین 1398
 ضریح مطهر اباعبدالله الحسین کربلا معلا
اربعین 1398
 گودال قتلگاه یا گودی قتلگاه یا قتلگاه محل شهادت امام حسین(ع) و محلی که سر امام حسین(ع) به دست شمر یا سنان در آنجا از تن جدا شد. این مکان در حرم امام حسین(ع) نزدیک ضریح مطهر واقع شده و زیارتگاه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) است.برخی براین باورند که در منابع معتبر قدیمی مطلبی درباره گودال قتلگاه یافت نمی‌شود و این موضوع در دوران پهلوی بر سر زبان‌ها افتاد و شهرت یافت.
اربعین 1398
 حرم امام حسین
اربعین 1398
 حرم امام حسین[۱] یا حرم حسینی در کربلا، مدفن ابی عبدالله حسین بن علی، مشهور به سیدالشهداء پیشوای سوم شیعیان است که در زمان خلافت یزید بن معاویه، در مخالفت با وی جنگید و روز عاشورا، ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری برابر با پنجشنبه، ۲۰ مهر ۵۹ هجری خورشیدی (۹ اکتبر ۶۸۰ میلادی)[۲] در بیابانِ نینوا (کربلای کنونی در کشور عراق) کشته شد و پس از چند روز همان‌جا به خاک سپرده شد. امروزه آرامگاهش تبدیل به محلی برای زیارت شیعیان شده‌است. در این حرم، حسین، به همراه علی اکبر در پایین پا و علی اصغر بر سینه در ضریح دفن‌اند. همچنین بیشتر شهدای کربلا کمی آن‌سوتر در حرم به خاک سپرده شده‌اند. در شمال شرقی حرم حسین بن علی، حرم عباس بن علی قرار دارد. مابین دو حرم را بین الحرمین می‌گویند.
اربعین 1398
 محاسن به خون خضاب شده
اربعین 1398
 محاسن به خون خضاب شده
اربعین 1398
 کَربَلا (به عربی: کربلاء) مرکز استان کربلا، از شهرهای جنوبی کشور عراق، با جمعیت ۵۷۲٬۳۰۰ نفر (۲۰۰۳ م) در ناحیه غربی فرات قرار دارد و فاصله‌اش تا بغداد ۹۷ کیلومتر است.شهرت این شهر با نبرد کربلا در دهم محرم ۶۱ هجری قمری پیوند دارد. حرم حسین بن علی و برادرش عباس بن علی در شهر کربلا از مکان‌های مقدس اسلامی و زیارتگاه مسلمانان شیعه است.این شهر در طول تاریخ خود بارها مورد تعرض و تخریب دشمنان قرار گرفت اما هرگز سرفرود نیاورد و به مرکز قیامهای مردمی ضد استبداد و هستهٔ مرکزی انقلاب‌ها در عراق به ویژه در قیام سال ۱۹۲۰(ثوره العشرین) ضد استعمار بریتانیا ونیز ضد حکومت بعث تبدیل گشت.
اربعین 1398
 بین الحرمین کجاست ؟ + تاریخچه و فلسفه نامگذاریشیعیان بین حرم حسین بن علی و حرم عباس بن علی را که ۳۷۸ متر است، بین الحرمین می‌نامند. موقعیت آن در شهر کربلا تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد است.بخش‌های مختلفکف‌العباس یمنی: دست راست حضرت عباس ابن علی (ع)کف‌العباس یسری: دست چپ حضرت عباس ابن علی (ع)تل زینبیه: تپه ای که حضرت زینب از آن‌جا به میدان جنگ می‌نگریستخیمه گاه: محل خیمه گاه اما حسین (ع) و اهل و بیت و اصحاب ایشانمقام علی اکبر: محل شهادت حضرت علی اکبرمقام علی اصغر: محل شهادت حضرت علی اصغرراز فاصله‌ در بین‌الحرمین و صفا و مروه چیست؟هنگامی‌که از درب شرقی حرم مطهر امام حسین علیه السلام خارج شوید، وارد بین‌الحرمین می‌شوید و اگر از آن‌جا عبور کنید، وارد حرم اباالفضل العباس علیه السلام خواهید شد. فاصله‌ی بین دو بارگاه حدود ۳۷۸ متر است و این فاصله، برابر با فاصله‌ی میان صفا و مروه است.گفتنی است بین الحرمین میدان جنگ در روز عاشورا بوده و نزدیک حرم اباالفضل العباس علیه السلام محل استقرار سپاهیان یزید بوده است.کشور عراق، شهر کربلا، ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغدادشما می‌توانید به راحتی با یکی از تور‌های کشور عراق و شهر کربلا همراه شوید و به زیارت حرم‌های این شهر و همچنین بین‌الحرمین بروید.
اربعین 1398
 بین الحرمین کجاست ؟ + تاریخچه و فلسفه نامگذاریشیعیان بین حرم حسین بن علی و حرم عباس بن علی را که ۳۷۸ متر است، بین الحرمین می‌نامند. موقعیت آن در شهر کربلا تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد است.بخش‌های مختلفکف‌العباس یمنی: دست راست حضرت عباس ابن علی (ع)کف‌العباس یسری: دست چپ حضرت عباس ابن علی (ع)تل زینبیه: تپه ای که حضرت زینب از آن‌جا به میدان جنگ می‌نگریستخیمه گاه: محل خیمه گاه اما حسین (ع) و اهل و بیت و اصحاب ایشانمقام علی اکبر: محل شهادت حضرت علی اکبرمقام علی اصغر: محل شهادت حضرت علی اصغرراز فاصله‌ در بین‌الحرمین و صفا و مروه چیست؟هنگامی‌که از درب شرقی حرم مطهر امام حسین علیه السلام خارج شوید، وارد بین‌الحرمین می‌شوید و اگر از آن‌جا عبور کنید، وارد حرم اباالفضل العباس علیه السلام خواهید شد. فاصله‌ی بین دو بارگاه حدود ۳۷۸ متر است و این فاصله، برابر با فاصله‌ی میان صفا و مروه است.گفتنی است بین الحرمین میدان جنگ در روز عاشورا بوده و نزدیک حرم اباالفضل العباس علیه السلام محل استقرار سپاهیان یزید بوده است.کشور عراق، شهر کربلا، ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغدادشما می‌توانید به راحتی با یکی از تور‌های کشور عراق و شهر کربلا همراه شوید و به زیارت حرم‌های این شهر و همچنین بین‌الحرمین بروید.
اربعین 1398
 حرم کاظمین، متعلق است به امام هفتم شیعیان موسی کاظم و امام نهم محمد تقی معروف به «محمد جواد».نام کاظم و جواد را روی هم رفته کاظمَین و نیز جوادَین می‌نامند، به همین دلیل منطقه‌ای هم که در آنجا مدفون اند به کاظمین یا کاظمیه شهرت دارد که بخشی از شمال بغداد است. این دو، به ترتیب پدر و پسر علی‌بن موسی‌الرضا می‌باشند.
اربعین 1398
 حرم عسکریین مدفن امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و از مهم‌ترین اماکان زیارتی سامرا است. نخستین ساختمان بر آرامگاه این دو بزرگوار متعلق به قرن چهارم هجری است که همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است. حرم امامین عسکریین (ع) دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این حملات گنبد و گلدسته‌های آن تخریب شد. آستان مقدس دو امام شیعیان پس از حملات تروریستی در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت. این حرم دارای گنبدی طلایی است که یکی از بزرگ‌ترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود. محیط این گنبد عظیم، ۶۸ متر است و در ساخت آن ۷۲ هزار کاشی طلا استفاده شده است. در دو سمت گنبد دو گلدسته طلایی به چشم می‌خورد که هر یک ۳۶ متر ارتفاع دارد.بانوان بزرگواری از جمله نرجس خاتون همسر امام عسکری، حکیمه خاتون عمه امام عسکری، حدیث مادر امام عسکری (ع) و سمانه بنت علی مادر امام هادی (ع) در حرم مطهر دفن شده‌اند. مرقد حسین بن علی (ع)، فرزند امام هادی (ع) نیز در پایین پای امامین قرار دارد. ابوعبدالله جعفر بن علی فرزند امام علی‌النقی (ع) و ابوهاشم جعفری از نواده‌های جعفر طیار از دیگر کسانی هستند که در داخل ضریح و آستان عسکریین به خاک سپرده شده‌اند.آرامگاه بزرگان و علمایی مانند شیخ رضا همدانی، زرقانی شیرازی، نوری ایلکایی، حاج میرزا محمدحسین شیرازی، سید حسن کلیددار و ابراهیم بن مالک اشتر نیز در بخش‌هایی از حرم مطهر قرار دارد.
اربعین 1398
 حرم عسکریین مدفن امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و از مهم‌ترین اماکان زیارتی سامرا است. نخستین ساختمان بر آرامگاه این دو بزرگوار متعلق به قرن چهارم هجری است که همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است. حرم امامین عسکریین (ع) دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این حملات گنبد و گلدسته‌های آن تخریب شد. آستان مقدس دو امام شیعیان پس از حملات تروریستی در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت. این حرم دارای گنبدی طلایی است که یکی از بزرگ‌ترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود. محیط این گنبد عظیم، ۶۸ متر است و در ساخت آن ۷۲ هزار کاشی طلا استفاده شده است. در دو سمت گنبد دو گلدسته طلایی به چشم می‌خورد که هر یک ۳۶ متر ارتفاع دارد.بانوان بزرگواری از جمله نرجس خاتون همسر امام عسکری، حکیمه خاتون عمه امام عسکری، حدیث مادر امام عسکری (ع) و سمانه بنت علی مادر امام هادی (ع) در حرم مطهر دفن شده‌اند. مرقد حسین بن علی (ع)، فرزند امام هادی (ع) نیز در پایین پای امامین قرار دارد. ابوعبدالله جعفر بن علی فرزند امام علی‌النقی (ع) و ابوهاشم جعفری از نواده‌های جعفر طیار از دیگر کسانی هستند که در داخل ضریح و آستان عسکریین به خاک سپرده شده‌اند.آرامگاه بزرگان و علمایی مانند شیخ رضا همدانی، زرقانی شیرازی، نوری ایلکایی، حاج میرزا محمدحسین شیرازی، سید حسن کلیددار و ابراهیم بن مالک اشتر نیز در بخش‌هایی از حرم مطهر قرار دارد.
اربعین 1398
 حرم عسکریین مدفن امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و از مهم‌ترین اماکان زیارتی سامرا است. نخستین ساختمان بر آرامگاه این دو بزرگوار متعلق به قرن چهارم هجری است که همواره تجدید و ترمیم شده و توسعه یافته است. حرم امامین عسکریین (ع) دو بار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در این حملات گنبد و گلدسته‌های آن تخریب شد. آستان مقدس دو امام شیعیان پس از حملات تروریستی در دست بازسازی و نوسازی قرار گرفت. این حرم دارای گنبدی طلایی است که یکی از بزرگ‌ترین گنبدها در جهان اسلام محسوب می‌شود. محیط این گنبد عظیم، ۶۸ متر است و در ساخت آن ۷۲ هزار کاشی طلا استفاده شده است. در دو سمت گنبد دو گلدسته طلایی به چشم می‌خورد که هر یک ۳۶ متر ارتفاع دارد.بانوان بزرگواری از جمله نرجس خاتون همسر امام عسکری، حکیمه خاتون عمه امام عسکری، حدیث مادر امام عسکری (ع) و سمانه بنت علی مادر امام هادی (ع) در حرم مطهر دفن شده‌اند. مرقد حسین بن علی (ع)، فرزند امام هادی (ع) نیز در پایین پای امامین قرار دارد. ابوعبدالله جعفر بن علی فرزند امام علی‌النقی (ع) و ابوهاشم جعفری از نواده‌های جعفر طیار از دیگر کسانی هستند که در داخل ضریح و آستان عسکریین به خاک سپرده شده‌اند.آرامگاه بزرگان و علمایی مانند شیخ رضا همدانی، زرقانی شیرازی، نوری ایلکایی، حاج میرزا محمدحسین شیرازی، سید حسن کلیددار و ابراهیم بن مالک اشتر نیز در بخش‌هایی از حرم مطهر قرار دارد.
اربعین 1398
 نجف از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر علی‌رغم اینکه پیش از اسلام محل سکونت بوده است؛ در صده اول اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده؛ و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی به حساب می‌آمد که به نام ظهرالکوفه [۱] شناخته می‌شده است؛ اما با آشکار شدن مدفن مطهر حضرت امام علی (علیه‌السّلام) در قرن دوم هجری، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از محله‌های آن به شمار می‌آید.
اربعین 1398
 نجف از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر علی‌رغم اینکه پیش از اسلام محل سکونت بوده است؛ در صده اول اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده؛ و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی به حساب می‌آمد که به نام ظهرالکوفه [۱] شناخته می‌شده است؛ اما با آشکار شدن مدفن مطهر حضرت امام علی (علیه‌السّلام) در قرن دوم هجری، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از محله‌های آن به شمار می‌آید.
اربعین 1398
 نجف از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر علی‌رغم اینکه پیش از اسلام محل سکونت بوده است؛ در صده اول اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده؛ و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی به حساب می‌آمد که به نام ظهرالکوفه [۱] شناخته می‌شده است؛ اما با آشکار شدن مدفن مطهر حضرت امام علی (علیه‌السّلام) در قرن دوم هجری، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از محله‌های آن به شمار می‌آید.
اربعین 1398
 ظریح زیبای امیرالمومنین نجف
اربعین 1398
نجف از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر علی‌رغم اینکه پیش از اسلام محل سکونت بوده است؛ در صده اول اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده؛ و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی به حساب می‌آمد که به نام ظهرالکوفه [۱] شناخته می‌شده است؛ اما با آشکار شدن مدفن مطهر حضرت امام علی (علیه‌السّلام) در قرن دوم هجری، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از محله‌های آن به شمار می‌آید.
اربعین 1398
 نجف از شهرهای مهم کشور عراق و سومین شهر مذهبی جهان اسلام است. این شهر علی‌رغم اینکه پیش از اسلام محل سکونت بوده است؛ در صده اول اسلام چندان قابل توجه و اهمیت نبوده؛ و در کنار شهر باعظمت کوفه قریه کوچکی به حساب می‌آمد که به نام ظهرالکوفه [۱] شناخته می‌شده است؛ اما با آشکار شدن مدفن مطهر حضرت امام علی (علیه‌السّلام) در قرن دوم هجری، این شهر چندان اهمیت و وسعتی یافته است که در حال حاضر شهر کوفه یکی از محله‌های آن به شمار می‌آید.
اربعین 1398
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

5 نظر
شرکت سازنده