menusearch
mehrjoor.ir

کریمی خطاپوش

جستجو
۱۳۹۸/۱/۵ دوشنبه
(0)
(0)
کریمی خطاپوش
کریمی خطاپوش

باسمه تعالی

»کریمی خطاپوش«

شخصیت او آن‌چنان جذاب و منحصر بفرد است که در طول تاریخ، دوست و دشمن، هم آنان که پیرو مکتبش بودند و هم آنان که در مسیر او قدم بر نمی‌داشتند، او را می‌ستودند و در وصف فضائل اخلاقی و منش او قلم زده‌اند و کتابها نوشته‌اند. مطلب زیر بخشی از توصیفات عبدالفتاح عبدالمقصود، نویسندۀ اهل سنت مصری(1) در وصف اخلاق و فضائل بلندمرتبۀ انسانی امیرالموئمنین علی (علیه السلام) است:

"وي، در کنار زهد و پارسايي‌اش، بزرگوارترين و سخاوتمندترين کريمان و بخشندگان بود. سخاوت او تنها منحصر به زمانی نبود که ثروت و دارایی‌اش بیش از نیازش بود؛ بلکه آنگاه که اموالش اندک بود و به خاطر بخشيدنش به سختي مي‌افتاد، باز هم می‌بخشید. تا آنجا که با قلبي آسوده و خشنود، از قوت خود و خانواده می‌گذشت و به مسکين و يتيم و اسير مي‌بخشيد. (تا آنجا که در شأن این واقعه آیه‌ای نازل شد(2))

هيچ‌گاه نسبت به چيزي که داشت بخل نمي‌ورزيد. چگونه ممکن است بخل بورزد؟ ‌که معتقد بود: "بخل کانون بدي‌هاي عيوب است و افساري است که انسان را به سوي هر زشتي مي‌کشاند."(3) و با وجود بخل کسي به رستگاري و سعادتمندي در پيشگاه پروردگار نمي‌رسد که در قرآن مجيدش مي‌فرمايد: "همانا اموال و فرزندانتان جاذبه‌اي (براي آزمودنتان) است و خداوند است که نزدش پاداشي بزرگ است. پس، تا جايي که مي‌توانيد پرواي خداوند داشته باشيد و گوش فرا دهيد و اطاعت کنيد و از اموال‌تان براي خود انفاق کنيد و کساني که از بخلِ نفس خود محفوظ مانند، آنان رستگاران‌اند."(4)

امام، عذر توبه‌کنندگان را می‌پذیرفت و براي بخشودن خطاکاران، پيشقدمترينِ مردم بود. اگر از دشمنش آسيبي به او مي‌رسيد، پيشتر از آنکه با او جدال کند، از او چشم مي‌پوشيد. استوارتر از آن بود که خشم بر دشمن، صبر و بردباريش را از کف ببرد و بزرگوارتر از آن بود که به جاي گذشت، به شماتت دشمن بپردازد. در حالي‌که توان و قدرت انتقام داشت، چشم‌پوشي مي‌کرد و اين عفو و بخشايشش به خاطر رضاي خدا بود. چنان‌که مي‌فرمود: "هرگاه بر دشمنت چیره شدی به شکرانۀ  چیرگی بر او ، او را عفو کن."(5) و مي‌فرمود: "عفو، زکات پيروزي است."(6)

معاويه و لشکريانش در جنگ صِفّين، رود فرات را تصرف کردند و مانع امام و لشکريانش از برداشتن آب شدند. هنگامي‌که امام از او خواست که طرفين به طور مساوي از آب استفاده کنند، طاغوتِ شام و سردمداران حکومت او مانع شدند و با خودخواهي و زورگويي پاسخ دادند که: "نه! به خدا سوگند از اين آب نمي‌آشامي تا اينکه مانندِ عثمان از تشنگي بميري..." امام بر آنان حمله کرد و با قدرت، از مراکز و سنگرهايشان دورشان ساخت و به بيابان بي‌آب‌وعلف و خشک به عقب راند. در اين هنگام، ياران آن حضرت به ایشان عرض کردند: "يا اميرالمؤمنين! به آنان اجازه استفاده از آب را نده، همان‌گونه که آنان تو را از استفادۀ آن منع کردند. يک قطره آب به آنان مده و با سلاحِ تشنگي، آنان را از پاي درآور..." لکن، طبع بزرگوارانۀ او از اينکه به فرمان خشم خود و غضب يارانش بر آن گروه ستمگر گوش دهد، خودداري کرد و فرمود: "من مقابله به مثل نمي‌کنم. بخشي از راه آب را به روي آنان بگشاييد."

در جنگ جمل، عبدالله‏بن زبير، کسى که آتش جنگ را ظالمانه برافروخت، به اسارت گرفته‌شد. او با حضرتش بسیار کينه‌توزى مى‏کرد و هر چه مى‏توانست ناسزا مى‏گفت. هنگامى‌که او را نزد امام آوردند، امام او را بخشود و آزاديش را به او برگردانيد و گفت: "برو ديگر تو را نبينم." و بيش از اين نگفت. با "مروان‏بن حکم" و بسيارى از مخالفينش نيز به همين گونه رفتار  می‌نمود.

این‌ها تنها گوشه‌های کوچکی از روش و منش رفتاری امام و پیشوای شیعیان بود که تمام آزادمردان تاریخ را شیفته و مجذوب خود کرده‌است.

)برگرفته از کتاب "امام علی (علیه‌السلام)"، تألیف "عبدالفتاحعبدالمقصود" (با اندکی تغییرات))

اینجانب  فرا رسیدن 13 رجب، سالروز میلاد

امام عدالت گستر، و امیر حق محور

امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)

را به همۀ مسلمانان و آزاداندیشان جهان تبریک و تهنیت می‌گوید.

 


 

پاورقی‌ها:

1- عبدالفتاح عبدالمقصود نویسنده اهل سنت مصری است که تألیفات متعددی در حوزه تاریخ و کلام اسلامی دارد. از جمله تالیفات او میتوان به ابناؤنا مع الرسول، یوم کیوم عثمان، صلیبیة الی الابد، الامام علی بن ابی طالب (علیه‌السلام)، الزهراء ام ابیها (علیها السلام)،السقیفة و الخلافة،فی نور محمد فاطمة الزهراء (صلی الله علیه) اشار نمود.

2- وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ اسيراً. سوره دهر آيه‌ي 8.

3- الْبُخْلُ جامِعٌ لِمَساوِئ الْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمامٌ يُقادُ بِهِ اًّلي کُلِّ سُوء؛ نهج‏البلاغه، حکمت 378.

4- إنَّما أمْوالُکُمْ وَ أوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ الله عِنْدَهُ أجْرٌ عَظيمٌ، فَاتَّقُوااللهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أطيعُوا وَ أنْفِقُوا خَيْراً لاِ نْفُسِکُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ سوره تغابن آیه 16 -15

5- إذا قَدَرْتَ عَلي عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَعَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةْ عَلَيْهِ نهج‌البلاغه، حکمت11.

6- الْعَفْوُ زَکاْةُ الظَّفَرِ؛شرح نهج البلاغة،ج 5 ص

شرکت سازنده